mandag den 22. marts 2010

Tirsdag den 16. marts:

Stranden ved Malindi ved lavvande

Jeg skal først med bussen kl. 13:00, så der er god tid til at se stranden ved lavvande. Fiskerne er i fuld gang, og der foregår mange ting på denne store strand – vandet har trukket sig ca. 150 meter ud ved lavvande. Som jeg går på stranden, får jeg øje på 2 ”strandvaskere”. Det ser umiddelbart ikke så rart ud, og der kommer lidt folk til, da jeg først begynder at gøre opmærksom på det, men de står bare og kigger. Ved nøje eftersyn kan jeg se, at de begge trækker vejret svagt, men de har det godt nok ikke godt og er ikke ved bevidsthed. Mens folk blot ser til, får jeg og en anden vendt den ene, så han kan trække vejret frit, og efter lidt tid kommer han til bevidsthed. Min første tanke er jo, at det nok er et par fiskere, men jeg taler med en fisker, som kender fiskerne – det er det ikke. Det er nogle unge fyre inde fra landet; de kan ikke svømme, men går alligevel ud i vandet, hvis bølger omtrent kan sammenlignes med Vesterhavet. Nå, de klarer den, men folk er totalt passive om situationen; man skulle tro, at det var hverdagskost….
Om eftermiddagen skal jeg til Lamu. Det er en overkommelig tur til færgelejet ved Mokowe på fastlandet. Herfra skal jeg med færge en 20-25 minutter til Lamu – eller dvs. færge er måske et lidt forkert ord at bruge om det ca. 10-12 meter lange, lettere ramponerede fartøj af en båd, som vi sejler med. Den læsses med omtrent 80 personer og en god portion fragt; godt at der kun er få hundrede meter til Lamu, hvorefter resten af sejlturen går langs kysten til byen på den anden side af øen…
Lamu lever helt op til de mange positive beskrivelser! Det er et virkelig rart og hyggeligt sted. Der er ingen biler eller tuk-tuks (kun én, som fungerer som ambulance…), men til gengæld er der omkring 3000 æsler, der er øens primære transportmiddel. Byen er udpræget swahilistil og mange af gaderne er kun 1 meter brede – hovedgaden er 1-3 meter bred. Der er en del hoteller og restauranter, folk er venlige og her er en rolig stemning. Ok, jeg må som sædvanlig bruge lidt tid på at afvise folk som vil sælge det ene og det andet – det er lavsæson, så der er rift om de få turister, der er. Jeg finder et billigt hotel med tagterrasse lige ved vandet, og så vil jeg skifte til et dyrere sted de sidste 2 dage. Jeg får også booket en heldagstur med dhow – med et par andre, hvilket jeg ikke kunne forvente her i lavsæsonen, så jeg skal stene i en dhow hele dagen i morgen :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar