torsdag den 11. marts 2010

Søndag den 7. marts:

Bushen er lysegrøn i det vestlige Tanzania

Jeg skal op kl. 04:00 – mødetiden ved bussen er kl. 05:00. Jeg har ikke sovet så godt, da tanken om at skulle så tidligt op gør, at jeg ikke falder ordentligt i søvn. Kl. 06:00 ruller vi af sted. Ham fyren fra verdensfødevareprogrammet har overdrevet en del … De første 300 km er godt nok jordvej – og i regnvejr var rejsetiden nok forlænget med et par timer – men en af de bedste jordveje, jeg har set. På denne strækning har vi 2 bevæbnede politifolk med skudsikre veste med i bussen, da ruten går mod nord op langs grænsen til Burundi, og dette øde bush-område er ikke så sikkert. Det bliver en ganske fin tur – vi får høj solskin, og der er asfalt allerede fra Nyakanazi.
Efter at have været nogle uger i det bakkede Rwanda/Burundi, så er det helt mærkeligt atter at køre gennem Tanzanias store flade sletter. Det ord, som er mest kendetegnende for landskabet her i det vestlige Tanzania er: lysegrønt. Det ofte meterhøje græs er lysegrønt, og træerne skyder nye lysegrønne blade. De har fået meget regn her i Albertine Rift Valley, men det markant lysegrønne aftager lidt efterhånden, som vi kommer længere vestpå. Det er dog stadig frodige områder; faktisk er der mange sumpede områder, og der dyrkes en stor mængde ris på de flade overrislede sletter.
Kl. 18:00 kommer vi til Nzega, og her kommer så overraskelsen fra det ellers gode busselskab (SSB). Bussen kører til Tabora, og jeg skal ud og over i en anden bus til Dar Es Salaam. Men han har snydt os. Da han er kørt viser det sig, at bussen først kører i morgen tidlig, så de ca. 20 personer (5-7 børn) skal sidde og glo på en markedsplads i et hul af en by i 11-12 timer. Der er stor utilfredshed med det selskab, der har overtaget resten af turen. Egentlig havde jeg ventet at skulle overnatte sådan, men kun i ca. 6 timer fra kl. 23:00. Nu bliver ventetiden lang, og så når vi ikke længere i dag og skal køre det mere i morgen.
Der er ingen restaurant, men jeg får da fundet en håndfuld pommes fritter, og så tjekker jeg et guesthouse lige om hjørnet. Det er faktisk ganske ok – og med tv med sportskanaler – så jeg satser og tager et værelse. I Kigoma blev jeg advaret mod at sove på et hotel, da man ikke ved, hvornår bussen kan finde på at køre, men nu hvor det er en ny bus, tror jeg ikke på, at de kører midt om natten – de skal jo have fyldt bussen. Jeg tager chancen – jeg har råd til en ny billet, hvis jeg misser bussen; de andre sover på busstoppestedet og i en parkeret bus.
Det bliver ikke til meget fodboldfjernsyn; kl. 21:00 sover jeg – jeg er nødt til at udnytte muligheden for at sove. Bussen siges at køre kl. 06:00, så jeg må op kl. 04:00 for en sikkerheds skyld.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar