torsdag den 4. marts 2010

Fredag den 26. februar:

Katedralen i Butare

Det er atter overskyet fra morgenstunden – det har stort set regnet siden, jeg kom kl 18 i går, så det er jo godt, at jeg ikke har så mange planer i Butare. Det er meget tydeligt en studenterby, hvilket vel må være grunden til, at jeg med stor glæde kan konstatere, at jeg kan få en chokoladecroissant til morgenmad :-) Her møder jeg Paul fra UK, som åbenbart bor samme sted som mig. Han rejser på omtrent samme vis som mig – bare 6 mdr – og så skal vi med samme bus til Bujumbura i morgen. Senere på dagen møder jeg de 2 danske piger fra Ungdommens Røde Kors, som jeg mødte i Kampala – i selskab med flere danskere. Tja, Afrika er lille.... eller er det? :-)
Jeg besøger Butares udmærkede National Museum; det er langt hen af vejen endnu en samling redskaber, våben, trommer osv., men især deres geologiske afdeling om Rwanda er interessant. Jeg skal også se byens katolske katedral bygget af Belgierne i 1936-37, som er landets største. Og den er virkelig stor efter afrikanske forhold. I det hele taget er der en del kolonitidsbygninger i Butare, da Belgierne forsøgte at gøre Butare til administrationscenter for Ruanda-Urundi.
Selve universitetet ligger et par kilometer fra centrum. I denne del af byen – og især på selve campus – er det nærmest som at gå i København. Alle andre steder kigger folk efter én og hilser og råber efter én. Her på campus ænser de slet ikke, at man er der. Dette er nærmest en helt anden verden end resten af Afrika. I en større bygning er der fuld gang i musikken, og jeg tror, at det måske er noget fredagsbar eller lignende. Jeg gad virkelig godt se, hvordan man danser afrikansk til ”Let's Twist Again”... Nå, det er tilsyneladende bare et aerobichold :-) Aerobic! Dette er virkelig en anderledes del af Afrika.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar