mandag den 22. marts 2010

Fredag den 19. marts:

Fra mit hotel

Planen for i dag er at gå langs vandet mod syd til Shela, som er en stor badestrand (12 km) og en mindre by, hvor en stor del af befolkningen er turister/fremmede. Her ved lavvande om formiddagen kan man bare gå på stranden – den er væk noget af vejen ved højvande, som for tiden topper ved 17-18-tiden om eftermiddagen. Jeg tjekkede vandstanden ved bådebroen forleden; kl. 23:00 var vandet allerede ca. 3 meter lavere end ved højvande, og bunden er jo først tidligt om morgenen, så jeg vil tro, at der er 3,5-4,0 meters forskel på høj- og lavvande. Det gør en temmelig stor forskel. Ved højvande kan man blot se buske og træer, som går helt ned til vandet på Manda Island, som ligger på den anden side af sundet (1 km) ved Lamu. Om morgenen kommer der strande og sandbanker til syne rundt om øen, og sundet kommer til at virke markant mindre – og det er jo så også lidt smallere…
Hen på eftermiddagen lukker en del af byen ned; det er fredag, og der kaldes til bøn fra byens moskéer. Jeg har heldigvis fundet et sted, hvor man kan købe dåsesodavand, så nu har jeg kolde på køl i mit helt eget køleskab :-). Det er sidste aften på min tur, så jeg har samlet lidt i køleskabet: dåsesodavand, en bountibar og så 3 kager – deriblandt en ”danish cake” fra byens bager. Jeg har aldrig set eller smagt en lignende kage i Danmark… – og den smager som næsten al anden kage i Afrika ikke specielt godt, men hvad; som bager må man jo forsøge at gøre noget for de danske besøgende…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar