torsdag den 11. marts 2010

Torsdag den 4. marts:

Flodheste og fugle i Rusizi Natur Reservat

Som forventet er der ikke nogen busser, der kører helt til Kigoma, men jeg finder kontoret til det busselskab, der kører til grænsen og får købt en billet til i morgen. Jeg skal finde på noget resten af dagen, så det er oplagt at tage til Rusizi Natur Reservat – det er dér, hvor floden løber ud i Lake Tanganyika, og det er et vådområde med flodheste, krokodiller og en masse fugle. Det er et lille reservat, og krokodillerne er der ikke for tiden, da vandstanden er meget høj på denne årstid. Der er også temmelig god fart på strømmen på floden, som er gået over sine normale bredder. Man ser tydeligt flodhestenes fodspor og stier gennem den tætte bevoksning, men i middagens varme ligger de og bobler midt i floden, og så er der også en del vadefugle.
En væbnet politimand støder til guiden og mig. Han er der ikke pga. flodhestene, men fordi den del af reservatet, hvor der er træer, under borgerkrigen dannede base for en rebelgruppe. Denne konflikt er ovre, men man kan jo godt være på den sikre side, og så er der jo en betjent, der kan håbe på lidt drikkepenge. Den tredje del af reservatet er et stort græs-/sivområde, hvor der af og til kan ses antiloper. Der er noget mere vand end normalt, så endnu engang får jeg gennemblødt mit eneste par sko… 
Jeg har ikke flere planer for i dag. Den eneste ”turistting”, jeg kunne have set i Buja, er Livingstone-stenen; dér hvor Livingstone mødte Stanley. Men det er altså kun en sten, og så diskuterer man lidt med Tanzania, hvor det egentlig var de 2 opdagelsesrejsende mødtes. Tanzania har også en sten … så …..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar