torsdag den 18. februar 2010

Tirsdag den 16. februar:

Kasubi Tombs

Jeg vågner til gråvejr og lidt regnvejr. Det gør bestemt ikke noget, da jeg ikke rigtig kan klare mere sol trods flittig brug af solkrem, og jeg vil gerne se lidt af Kampala, hvilket er meget rarere uden den bagende sol. Men først har jeg god tid til noget morgenmad på hotellet. Her møder jeg to unge piger fra Danmark; de er begge fra psykologi (UNI) og arbejder for Ungdommens Røde Kors med et oplysningsprojekt i det nordlige Uganda. – Rart at møde et par danskere :-) . Efter en rolig morgen vil jeg finde en taxi (matatu) til Kasubi Tombs – en tur på ca 6 km. Først skal jeg finde den rigtige taxi blandt 500 andre i smat og regn, og jeg er lige ved at droppe det men finder den, og så er det bare af sted. Kampalas taxiplads er et ubeskriveligt kaos. Man havde det, der nu hedder ’Old Taxi Park’, og den blev for lille og kaotisk, så man lavede en ekstra: ’New Taxi Park’. Så nu har man bare to kaotiske taxiområder; jeg tror, at der holder over 500 Nissan’er (matatuer) i skøn kluddermor :-) .
Jeg finder gravene, som er blevet udnævnt til et Unesco World Heritage Site. Det er først og fremmest en kæmpe hytte fra 1882, hvor kongen boede. Han og 4 senere konger er begravet her bag et kæmpe forhæng lavet af barkfibre. Hytten er 8-9 meter høj og 31 meter bred, så det er et imponerende byggeri med rigtig mange historiske og religiøse finesser. Guiden ved virkelig, hvad han taler om, og netop det er hele turen værd. Jeg forlader jo Uganda i nat, og jeg skal jo have noget med hjem fra Uganda; det køber jeg ved gravene – et maleri malet af guiden selv på lærred af barkfiber-materialet. Alle trækonstruktioner er viklet ind i det og der laves tøj af det, da det afviser termitter og myg )malaria). Fik jeg nævnt, at kongedømmet er Buganda – Ugandas største stamme, som holder til i det sydlige Uganda i bl.a. Kampala og området ned mod Tanzania.
Jeg tager kun taxi halvvejs tilbage – så slipper jeg for taxiparken, og jeg kan gå gennem Kampala (Old Kampala) og ser bl.a. den nationale moske, mindesmærket for uafhængigheden i 1962 og lidt andet forskelligt – 1000 Cups Coffee House kan anbefales; det er den bedste kaffe, jeg har fået i Afrika – på linie med Dormanns. Og så finder jeg endelig en Internetcafe, som kan bruges til noget, så bemærk, at der er kommet flere billeder på gamle indlæg og en enkelt video.Nå, jeg må hellere rette min opmærksomhed mod Champions League kampen Milan vs Manu. Det passer lige med, at den slutter før jeg skal møde på busholdepladsen kl 01:00....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar