fredag den 12. februar 2010

Fredag den 12. februar:


Vandhyacinter ved Victoriasøen, Kisumu

Så fik jeg endelig vasket noget af mit tøj :-) Der er gode forhold til det her på Sooper Guest House, så det er jo endnu engang ’super’. Dagen bliver blot en lang, lang gåtur; først til vandet for at se, hvordan åkanderne har dækket store dele af Winum Gulf. Det er et kæmpestort problem i hele Victoriasøen. Disse åkander er meget ødelæggende, da man ikke kan fiske, og motordrevne både kan ikke sejle (skruen vikles ind i åkander), så færgefarten fra Kisumu har efterhånden været indstillet i mange år (åkanderne kom til søen omkring 1986).
Efter besøget ved søen kommer jeg forbi en middagsgudstjeneste med godt gang i musikken, så den tager jeg lige med. En sang tager 15-20 minutter, det er de samme 3 akkorder (jeg mener 3), og den samme rytme, som blot bliver ved og ved. Efter 2 sange prædikes der; det skal handle om den finacielle krise. Jeg tænker straks, at så skal vi igen høre en af disse afrikanske fremgangsteologiske prædikener om, at Gud giver dig en masse fremgang, hvis du bare giver alle dine penge til kirken. Det var ikke fremgangsteologisk – i hvert fald kun en smule. Det var faktisk en ret god prædiken, hvor han nævnte mange af de ting, som var styret af ’Mammon’ i Afrika – og det er der jo rigtig meget der er. I stedet skal man være ydmyg. Det lyder jo ganske fint – om praksis så er sådan, skal jeg selvfølgelig ikke kunne vurdere. Jeg tager herefter på Kisumu Museum, som først og fremmest har udstillinger om Luo-kulturen; luoerne er landets 2. største stamme.
Om aftenen får jeg endnu engang set lidt nyheder, da der er TV på værelset. En stor del af nyhederne i Kenya handler om korruptionsskandaler; for en uge siden handlede det om korruption i uddannelsesministeriet, hvilket er katastrofalt for Kenya. England har på baggrund af denne skandale sat sin enorme støtte til skolevæsenet i bero. Ministeren bliver bedt om at træde tilbage, men det vil han ikke. Nu har vi så majsskandalen. En del af den majs, som skulle afhjælpe fødevareproblemerne sidste år pga. tørke, blev stjålet og solgt af korrupte embedsmænd. Det er som om den ene skandale afløser den anden, så den glemmes, og så sker der ikke mere. Før uddannelsesskandalen var det en del af politiets våben, som blev fundet ved Narok. Korruption er et kæmpe problem i Kenya.Nå, det har været en dag med adskillelige sodavand og Novidaer; i morgen skal jeg til Jinja og ser frem til nogle dage i en mindre by. Kisumu er lidt for meget storby til min smag (Kenyas 3. største).

2 kommentarer:

  1. Hej. Hvor er det spændende at følge dig. Hvor var din sponsor-dreng sød, han er slet ikke til at få øjnene væk fra. Fortsat god tur, k h Grethe og Claus

    SvarSlet
  2. Kan vi ikke låne nogle varmegrader - hos os er det stadig meget koldt og det fortsætter mindst en uge frem.
    Den kommende uge ser vi ikke blog så tit, da vi er i Karibu.
    Hils i Uganda.

    Kh. Mor og far

    SvarSlet